Egyéb kategóriaOtthon

Elektromos robogóhoz kell jogosítvány?

Spread the love

A tavasz és a nyár beköszöntével egyre többen pattannak bringára vagy robogóra – vagy azért, hogy kicsit kiszabaduljanak a városból, vagy azért, hogy vigyorogva haladjanak át a dugókon, mint kés a vajon. Az utóbbi években pedig folyamatosan terjednek a különböző elektromos járművek. Ha Teslát nem is veszel most azonnal, ám egy elektromos kerékpár beszerzése ma már közel sem horror tétel.

Ugyanakkor rengeteg félreértés szokott adódni abból, hogy kell-e vagy sem jogsi az elektromos járművekhez. Most végre megtudhatod, hogy mire figyelj, hogy megúszhasd a büntetést, amikor jogosan kéri rajtad számon a rendőr a jogosítványt.

A fő probléma, hogy sokszor nincs is pontosan tisztázva, hogy milyen járművekre gondolunk, amikor elektromos biciklit mondunk.

Elektromos kerékpár – olyan kerékpárt számolunk ide, melynél a villany hajtás csupán rásegítés, rendelkezik pedállal és az emberi erő az elsődleges erőforrása. A KRESZ szerint kerékpárnak minősül minden olyan, legalább kétkerekű jármű amelyet maximum 300 W teljesítményű motor segít.

Elektromos robogó – a „hagyományos” robogó kinézetű járgányok, melyeken nincs pedál.

Elektromos robogó

A pontos definíció alapján a segédmotor-kerékpárokra vonatkozó előírás szerint a jármű hengerűrtartalma szikragyújtású motor esetén max 50 köbcenti, vagy a legnagyobb hasznos teljesítménye belsőégésű motor esetében legfeljebb 4 kW, a legnagyobb névleges teljesítménye elektromos motor esetén szintén legfeljebb 4 kW. Ezen szabályozás alól kivétel az a pedálos rásegítéssel rendelkező kerékpár, amely külső, folyamatos 0,25 kW névleges teljesítményű elektromos motorral rendelkezik, amelynek teljesítmény-leadása fokozatosan csökken és megszűnik, amint a jármű eléri a 25 km/óra sebességet, vagy előbb, ha a kerékpáros abbahagyja a pedál hajtását.

Elektromos rásegítésű kerékpár

A pedálrásegítés gyakorlatilag azt jelenti, hogy egyes kerékpárokat olyan elektronikával szerelnek fel, ami érzékeli, ha az ember fárad, és annyira pörgeti a motort, hogy a sebesség állandó maradjon. Ez gyakorlatilag egy, az autókban már megszokott tempomat – beállítom, hogy mondjuk 30 km/h sebességgel szeretnék menni, és ha nem tekerek eléggé, akkor a motor adja a hiányzó teljesítményt.

Alapvetően tehát minden olyan jármű, ami képes emberi erővel is haladni és a villanymotor teljesítménye kisebb, mint 300 W, az nem igényel jogosítványt, minden olyan, amely kizárólag valamilyen erőforrással tud közlekedni az pedig igen.

Meg kell említeni még, hogy kaphatók olyan „barkács” átalakító szettek is, melyekkel házilag átalakíthatsz egy hagyományos biciklit elektromos rásegítésű kerékpárrá. Ezeknél a módosítás után kapott teljesítmény és egyéb értékek határozzák meg, hogy az átalakítás után milyen járműnek minősül. Mindenképp vedd figyelembe, hogy ha átlépett kerékpárod egy másik kategóriába, akkor bejelentési kötelezettséged van és onnantól az adott járműkategória jogszabályai vonatkoznak rád is! Ez amiatt különösen fontos, mert ha ne adj’ Isten baleset történik, akkor a hatóságok megfogják vizsgálni a járműved – onnantól kezdve pedig már objektív módon eldönthető, hogy milyen típusú jármű és nem fogja őket érdekelni, hogy te személy szerint esetleg még mindig egy sima biciklinek tartod.

Tetszett a cikk? Kérlek nyomj egy like-ot, oszd meg ismerőseiddel is.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük