Egyéb kategória

Mesterséges intelligencia használata a játékokban

Oszd meg a cikket

A mesterséges intelligencia használata a mindennapokban ma már elkerülhetetlen. Sok esetében úgy is használjuk már az AI-t, hogy nem is tudunk róla. Ott van az otthonainkban, az autóinkban, a telefonjainkban és leginkább a számítógépünkben, azon belül is számtalan helyen. És tekintve, hogy a mesterséges intelligencia használata ennyire elterjedt, nem meglepő módon, szinte elvárják a játékosok, hogy a videójátékokat, különféle egyéb játékokat is masszívan hajtsa az AI.  És bár még mindig nem tart teljesen ott a történet, ahol ígérik, hogy tartani fog, az iparág hatalmasat fog lódulni a jelenleg is lenyűgöző méretétől.

Az AI aktuális státusza a játékok világában

Aktuálisan egy 160 milliard dolláros piacon 2,6 milliárd játékos játszik rendszeresen és a mesterséges intelligencia használata még ezt is meg fogja tolni. És most ne a ChatGPT mesterséges intelligencia használata jusson azonnal eszünkbe, mert a játékipart egészen másképp fogja átreformálni az új irányvonal. Ugye bármelyik játékot nézzük is – legyen az a

  • Minecraft vagy a 
  • Grand Theft Auto, 
  • vagy akár az ősi Snake,

a játékok még mindig ugyanazon elven működnek, a „mi van ha” elven. Tehát nem úgy működik még a mesterséges intelligencia használata a mindennapokban, hogy a játék képes fejlődni és saját magától új küldetéseket létrehozni vagy alakítani a történetet. És ez nagyjából mindenhol ugyanúgy működik, a magyar kaszinó vélemények például rengeteg különféle játékot dicsérnek az online kaszinók világában is, de a legkomplexebb nyerőgépeket is egy előre programozott RNG hajtja egy meghatározott keretrendszer szerint. És ez így van a kaszinós árkád játékok esetében is, mint a JetX vagy éppen a legendás Aviator.

Viszont a játékfejlesztők még mindig eléggé bizonytalanok azt illetően, hogy milyen szinten integrálják az AI-t a játékaikba. Ennek két oka van. Egyrészt a mesterséges intelligencia használata ingyenes esetben limitált, ha egy complex játékba akarja építeni, az rendkívül költséges. Másrészt teljes kontrollvesztéshez is vezethet az AI alkalmazása, azaz a fejlesztők nem tudják befolyásolni a játékosok általános élményét a végén, hiszen az AI alakítja a játékmenetet. Ez tehát nem olyan, mint a ChatGPT mesterséges intelligencia használata, ahol egy folyamatosan bővülő adatbázisból adnak válaszokat kérdésekre.

Aktuálisan az AI alkalmazása specifikus területekre szűkül le a játékok esetében. Eric Nesser, egy nemzetközi reklámcég 3D és interaktív tartalmakért felelős igazgatója szerint: 

„Manapság AI-t a grafika javítására és a minél jobb ellenfelek megalkotására használnak”. 

Az AI-nak köszönhetően néz ki annyira életszerűen a GTA 5, hiszen valódi városok képét integrálja segítségével a játékba a fejlesztő. Az ellenfelek esetén kicsit más az AI megítélése. Világszerte még mindig a valódi játékosokkal történő multijátékon van a fókusz, és az AI generált ellenfelek leginkább a nem játékos karakterek kezelésében látható. Ahogy a fentebb már hivatkozott Nesser mondta: 

„A szélessávú internetnek és az 5G-nek köszönhetően még mindig a valódi emberekkel való játékon van a fókusz.” 

Aktuálisan a mesterséges intelligencia használata ingyenes sok esetben, ami lehetővé teszi, hogy mindenki próbálkozhasson vele (bizonyos keretek között). 

A mesterséges intelligencia jövőképe

Ezért míg sokan attól tartanak, hogy az AI elveszi a munkahelyeket, a játékos szektor esetében inkább a teremtésen van a hangsúly – jelenleg a piaci szereplők úgy látják, hogy napjaink kisgyermekei számára már egy teljesen új munkaerőpiac válik elérhetővé majd az AI segítségével. A magyar kaszinó vélemények is azt mutatják egyébként, hogy az online kaszinók iránti érdeklődés óriási, 2030-ra a szektor értéke elérhető akár a 160 milliard dollárt is. És a rengeteg új belépő játékos egyet jelent azzal, hogy folyamatosan új kaszinójátékokat kell fejleszteni. Ez látható például most is, hiszen egyes fejlesztők heti szinten adnak ki újabb és újabb nyerőgépes játékokat. 

Viszont az a trend is látható úgy általában az AI és a játékok kapcsolatában, hogy csak akkor lehet hasznos, hatékony és megfelelő irányba fejlődő az AI, ha emberek állnak mögötte. Mert azt már láthattuk, hogy ha nincs emberi irányítás és felügyelet, a mesterséges intelligencia még mindig nagyon komoly melléfogásokat képes produkálni. 

Janelle Shane, egy mesterséges intelligenciával foglalkozó kutató és író arra hívja fel a figyelmet, hogy a mesterséges intelligenciával és a kiszámíthatatlansággal kapcsolatos gondolkodásunkat át kell alakítani, ami az átlagemberek mellett még a kutatók számára is kihívást jelent. Shane szerint nem arra kell folyton gondolni, hogy a mesterséges intelligencia önmagában miért lehet veszélyes vagy kiszámíthatatlan, hanem arra, hogy a mesterséges intelligenciának „milyen problémát kell megoldania”.

Készíthetek magam is egy játékot?

Ez még tényleg egy távolabbi jövő, de már most vannak olyan AI kezdeményezések és projektek, amelyeknél néhány szöveges utasítás segítségével felépíthetőek játékok. Itt még egyszerű játékokra gondoljunk, de micsoda lehetőség lehet ez a kreatívabbak számára – nem kell komoly céges háttér, egy jó kreatív ötlettel átalakíthatjuk az indie játékfejlesztési iparágat. De ehhez azért még van hátra egy kis idő.


Oszd meg a cikket

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük