Főzőbanán

Spread the love

A főzőbanánok, vagy plantainok a banánok egy különleges fajtáját képviselik, ami gyakorlatilag csak külsőleg hasonlít az általad ismert gyümölcsre. Avatatlan szem számára talán nem tűnik fel a különbség, hisz valóban rokonok, mindkét növény a Musaceae családba tartozik, azonban itt ki is merülnek a hasonlóságok.

Technikailag az egzotikus gyümölcsök közé tartozik, gyakorlatilag viszont a gyökérzöldségekhez hasonlóan fogyasztják és használják.

Nyugat- és Közép-Afrika, a Karib-térség, illetve Közép- és Dél-Amerika alapélelmiszere, hasonlóan a nyugati világban a burgonyához.

A 4-5 méter magasra megnövő egy évelő, lágyszárú növényt szépségéért is tartják sok helyen. Hazai környezetben viszonylag nehezen tartható, a fagyra kifejezetten érzékeny – a Maláj-félsziget, Délkelet-Ázsia az eredeti élőhelye. Lévén, hogy esőerdőből származik, így kifejezetten kedveli az enyhés savanyú (5,5-6,5-ös PH), nedves, jó vízelvezetésű talajt és a rengeteg napfényt.

A növény tartása alapvetően hasonló a hagyományos banánfához.

Tipp – hagyj egy legalább 2 méter átmérőjű kört a növény körül, hogy ne legyen semmi konkurenciája, gazold rendszeresen. Még jobb, ha vastagon mulcsolva van a törzs körül!

Fontos a rendszeres és bőséges tápanyag pótlás is, 2-3 méteres körben célszerű valamilyen tápanyagot juttatni a talajra!

Akárcsak a banánfát, úgy a főzőbanánt is tarthatod konténerben, így bent is meg tud élni.

A főzőbanán termése

A főzőbanán nagyobb, csúcsosabb végű, magasabb keményítő tartalmú, alacsonyabb cukor tartalmú gyümölcs.
Nyersen íze miatt ehetetlen, magas keményítőtartalma miatt hőkezelés szükséges (főzés vagy grillezés, sütés).

Felhasználása és íze is valahol az édesburgonya és a közismert banán közé teszi, ami egy elég szerencsés csillagzat. Bő termést hoz, egy-egy banánfürt átlagosan 10 emeletes és elérheti akár a 40 kilogrammot is.

Főzőbanán – alig van benne kalória

A banánnál sokkal kevesebb cukrot tartalmaz, így diétázók is bátran fogyaszthatják. A világ számos részén a krumplihoz hasonlóan elkészítve fogyasztják.ᐧ Nagyon egészséges, gazdag B és C vitaminokban, ezen kívül káliumot és pektint is tartalmaz. A kálium csökkenti a vérnyomást, a pektin pedig emésztési problémák megelőzésében is hasznos.

100 gramm főzőbanán 122 kalóriát, ezen belül sokkal kevesebb cukrot tartalmaz, mint a hagyományos banán, íze nyers, zöldséget idéző. (Nincsen egyáltalán banán íze.)

Nyersen gyakorlatilag ehetetlen. Rendkívül magas a keményítőtartalma, ezért hőkezelés szükséges ahhoz, hogy fogyasztható legyen. Főzés, sütés, grillezés után válik ehetővé, a legtöbben főzőbanán chips formájában fogyasztják itthon.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.